Kispesti.hu
May 19

Mindennapok
Közlekedés a pünkösdi hosszú hétvégén PDF Nyomtatás E-mail
Írta: bkk.hu   
2022. június 04. szombat, 20:59

Pünkösd vasárnap és hétfőn, 2022. június 5-én és 6-án a fővárosi közösségi közlekedési járatok az ünnepnapokon, illetve munkaszüneti napokon érvényes menetrend szerint indulnak. Az M3-as metró a két ünnepnapon Kőbánya-Kispest és Kálvin tér, illetve a Göncz Árpád városközpont és Újpest-központ jár, a Kálvin tér és a Göncz Árpád városközpont között az M3-as metrópótló busszal lehet utazni. A Nagyvárad téren nem áll meg a metró, a tér környéke a Népligettől induló M30-as állomáspótló busszal, a belváros felől pedig a 2M villamossal érhető el a legkönnyebben.


 
Bringa Pont nyílt a KÖKI-nél PDF Nyomtatás E-mail
Írta: kispest.hu   
2022. június 04. szombat, 10:23

Multifunkcionális B+R parkoló nyílt a környezettudatosság jegyében a KÖKI Bevásárlóközpont buszterminál melletti bejáratánál ma délelőtt, stílusosan június 3-án, a kerékpározás világnapján.

 

A KÖKI Terminál Budapest egyik legjelentősebb közlekedési csomópontjára épült, ahonnan a 3-as metróval pillanatok alatt eljuthatunk a város legtöbb pontjára. A Kőbányát, Kispestet, a repülőteret és a dél-pesti agglomerációt összekötő csomóponthoz buszterminál és P+R parkoló is kapcsolódik, illetve ide vezetnek Kispest és Kőbánya kerékpárútjai is.

Már a KÖKI Bevásárlóközpont 2019-ben történt megvásárlásának pillanatában feltűnt nekünk a kerékpárosok méltatlan helyzete a környéken. Az elmúlt időszakban több lelkes környékbeli bringással beszélgettünk arról, hogyan épülhet be a bringázás minél több ember mindennapi életébe. Így született meg egy olyan B+R terminál gondolata, amely elsősorban a biztonságos tárolást teszi lehetővé. A fejlesztés elkezdésével egyre jöttek azok az ötletek, amelyek a bringások kényelmét is szolgálják. Boldog vagyok, hogy szinte minden elképzelést sikerült megvalósítani. A KÖKI Bringa Pont a KÖKI Zöld programjának fontos eleme, amelynek szolgáltatásai soha nem látott távlatokat nyitnak meg a budapesti biciklisek előtt – mondta az átadó ünnepségen Duszin Ádám, a KÖKI Bevásárlóközpontot két és fél éve megvásárló Adventum Csoport vagyonkezelő menedzsere.

Duszin Ádám tájékoztatása szerint a fejlesztésnek nincs még vége, hiszen a második fázisban „magasabbra tesszük a lécet, mert egy látványos, konténerben elhelyezett, kétszintes szervizt és bemutatótermet tervezünk. Ezzel minden lehetőséget megteremtünk egy valós kerékpáros desztináció kialakulásához a KÖKI-ben, amihez még keressük az üzemeltető partnerünket. Ha minél több környékbeli kerékpáros megszereti és használja bringapontunkat, illetve más bevásárlóközpontok is kedvet kapnak hasonló terminálok létesítéséhez, akkor elértük a célunkat” – tette hozzá.

Gajda Péter, Kispest polgármestere örömmel üdvözölte a közcélokat szolgáló önerős beruházást, amelyet fontos változásnak nevezett a kerület életében, hiszen 2010-ben épültek uniós támogatással az első kerékpárutak Kispesten, azóta is folyamatosan fejlesztik, és reményei szerint fejleszthetik majd tovább azokat. Egyre többen használják ma már a kispestiek is a kerékpárt és nem csak szabadidőben, hanem munkába, iskolába járásra, ügyeik intézéséhez. A KÖKI 2011-es átadása is jelentős változásokat hozott – mondta a polgármester, hiszen alaposan megváltozott a környék képe, sokan megfordulnak naponta itt. Ezért is dicsérendő, hogy a bevásárlóközpont önerős fejlesztésének köszönhetően a beruházás bővítheti és segítheti majd a városrész környezettudatos közlekedési feltételeit, valamint enyhíthet a környék parkolási gondjain is.

A beruházást első perctől lelkesen támogatta Eisenkrammer Károly, egykori profi kerékpárversenyző, 27-szeres felnőtt magyar bajnok, az 1992-es barcelonai olimpia olimpikonja, a Tour de Hongrie főszervezője és a Kőbánya Cycling Team elnöke, aki az átadón elmondta: „Hitvallásom a városi kerékpározással kapcsolatban, hogy „ahol jó kerékpározni, ott jó élni”. Kőbánya és Kispest bringásai a KÖKI Bringa Pont megnyitásáig nehezen tudták összekapcsolni a kerékpáros közlekedést a metróval, hiszen modern B+R parkoló híján nem szívesen hagyták őrizetlenül kerékpárjaikat. Így bármennyire is szerették volna mozgással kezdeni a napot, biciklizés helyett mégis inkább az autót vagy a tömegközlekedést választották az M3-as metró kispesti végállomásáig. Úgy vélem, hogy a KÖKI Bringa Pont egyaránt sikerrel mozdítja elő a mindennapos kerékpározást Kőbányán és Kispesten” – mondta Eisenkrammer Károly.

És hogy hogyan lehet használni az új bringapontot?
1. A smart lock e-bike-töltő állomással felszerelt, éjjel-nappal kamerás megfigyelés alatt tartott KÖKI Bringa Pontra a biciklisek csak a KÖKI APP segítségével juthatnak be.
2. A biztonsági őrjáratokkal is védett tárolóban ingyenesen lehet igénybe venni az öltözőszekrényeket, a kézmosókat és a szerelőállványokat.
3. A csomagtároló rekeszek egyedi biztonsági kóddal zárhatók, ahova a két keréken érkezők minden olyan kerékpáros eszközüket tehetik, amiket nem szeretnének magukkal vinni a belvárosba.
4. Igazi újdonság az is, hogy az aktív védelem mellett a tárolóban elhelyezett kerékpárokra díjtalan HELLO Bringás biztosítás jár.

 
Változik a gyalogos és a közúti közlekedés a Határ úti aluljárónál PDF Nyomtatás E-mail
Írta: bkk.hu   
2022. június 02. csütörtök, 21:55

Újabb szakaszába lépett a BKK beruházásában a Határ út metróállomáshoz kapcsolódó gyalogos-aluljáró felújítása, ezért a csomópontban korlátozni szükséges a gyalogos-, június 13-tól pedig a közúti forgalmat. A másfél évig tartó korszerűsítésnek köszönhetően akadálymentes lesz az aluljáró.

 

Ütemezetten zajlanak a Határ úti gyalogos-aluljáróban a bontási munkák, azok előrehaladása miatt a kivitelező június 1-jén, szerdán hozzálátott a munkaterület elkerítéséhez az üzletsoroknál és az üzemi térnél. A BKK bérlet- és jegyautomatái továbbra is elérhetők, a fővárosi közlekedésszervező ugyanakkor kéri az arra járókat, hogy fokozottan figyeljenek.

 

 
Bankkártyával való visszaélése PDF Nyomtatás E-mail
Írta: police.hu   
2022. május 17. kedd, 14:02
A bankkártyával való visszaélések sértettjei sem gondolták, hogy áldozattá válhatnak. Az alábbi négy tanács betartásával elkerülhetjük a visszaéléseket.
Tegyünk a saját biztonságunkért!

 
Átadták a 3-as metró három felújított állomását PDF Nyomtatás E-mail
Írta: hang.hu   
2022. május 14. szombat, 21:06

Átadták a budapesti M3 metróvonal központi szakaszán a felújított Kálvin tér, Corvin-negyed és Semmelweis Klinikák állomásokat, így szombaton délutántól Kőbánya-Kispesttől már a Kálvin térig jár a metró a déli szakaszon – írja az MTI.

A 3-as metró felújítása átível önkormányzati ciklusokon, kívül áll a pártpolitikán, az egész ország közös ügye – hangsúlyozta a felújított szakasz ünnepélyes átadásán Budapest főpolgármestere. Karácsony Gergely felidézte, hogy a beruházás az Európai Unió, a magyar kormány és a Fővárosi Önkormányzat közreműködésének köszönhetően valósulhatott meg.

A főpolgármester köszönetet mondott az előző városvezetésnek is, amiért elindította a projektet, megköszönte továbbá a főváros cégeinek és a kivitelezőknek az „elképesztő munkát”, amellyel határidőre sikerült átadni a három állomást.

A felújított Kálvin téri állomás az M3-as metróvonal újabb szakaszának átadóünnepsége napján, 2022. május 14-én. Átadták a budapesti M3 metróvonal központi szakaszán a felújított Kálvin tér, Corvin-negyed és Semmelweis Klinikák állomásokat, így ennek a napnak a délutánjától Kőbánya-Kispesttől már a Kálvin térig jár a metró a déli szakaszon. (MTI/Balogh Zoltán)

 

Mint kiemelte, a három felújított megállót akadálymentesítéssel látták el. Ez nemcsak gyakorlati kérdés, hanem egyfajta filozófia is: „Budapest mindannyiunk közös otthona” – fogalmazott.

Karácsony Gergely köszönetet mondott a magyar kormány támogatásáért is, hozzátéve: folytatni szeretné a párbeszédet a kormányzattal a következő metrófejlesztésekről.

A most felújított megállók sok kulturális idézetet hordoznak: a Kálvin téri megálló Bartók Cantata Profanája előtt tiszteleg, a Corvin negyedben pedig a Star Wars filmekre utaló födémszerkezet alakult ki, amely a hiperűrugrást idézi meg – közölte.

Tarlós István volt főpolgármester, országos közlekedési és közszolgáltatási infrastruktúra fejlesztéséért felelős miniszterelnöki megbízott emlékeztetett arra, hogy a 3-as metró Magyarország legnagyobb forgalmat lebonyolító viszonylata, amely több utast szállít, mint a MÁV. A most felújított három állomás az első szakaszban készült el, a vonal legmélyebb részén – mondta.

 

Tarlós István felidézte, hogy a 2017-ben kezdődött rekonstrukció három ütemben valósul meg: először az északi szakasz készült el Újpest és a Lehel tér között, majd a déli rész Nagyvárad tér – Kőbánya-Kispest között. A legnehezebb, középső szakasz rekonstrukciója 2020 márciusában indult.

AZ EU 2018-ban hagyta jóvá a nagyprojekt támogatási szerződését, a kormány töblettámogatásával együtt a főváros jelenleg mintegy 217 milliárd forintot fordíthat a megvalósításra. Ez Budapest utóbbi nyolc évének legnagyobb műszaki beruházása.

Tarlós István elmondta, hogy a Kálvin tér, a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák mind kiemelt jelentőségű állomások, melyek teljes körű akadálymentesítéséről már az előző városvezetés megállapodott 2017-ben. Magyarországon itt készültek először közforgalmú ferdepályás liftek – hívta fel a figyelmet a mozgólépcsők mellé épült felvonókra.

Ez a „nagyszabású és bonyolult mélyépítési feladat” két városvezetés és a kormány közös teljesítménye – hangsúlyozta Tarlós István.

Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója kiemelte annak jelentőségét, hogy „az elmúlt időszak legnagyobb közlekedési beruházása” során határidőre adták át a három megállót, noha a munkálatokat nehezítette a világjárvány, az ukrajnai háború és az is, hogy felújítás közben részlegesen működik a metró. A következő tíz hónapban még folytatódik a munka, és az M3 teljes vonalát 2023. március 15-én adják át a közönségnek – közölte Bolla Tibor.

A Budapesti Közlekedési Központ korábbi tájékoztatása szerint szombat délutántól Kőbánya-Kispesttől már a Kálvin térig jár a 3-as metró a déli szakaszon, de az állomás átépítése miatt a Nagyvárad téren nem állnak meg a szerelvények.

 
Péntek 13 PDF Nyomtatás E-mail
Írta: mult-kor.hu   
2022. május 13. péntek, 10:01
Kevés babona vált annyira részévé a modern nyugati ember hétköznapjainak, mint a péntek 13-ával kapcsolatos elképzelések. Ezen kivételes nap története rávilágít arra, hogy a régi, elfeledett hiedelmek miképpen alakulnak át új és elterjedt tévhitekké.

Kép: kispesti.hu archívum

Péntek 13. sokak számára rettegett dátum a nyugati világban. A balszerencsésnek tartott nap az észak-karolinai Stress Management Center and Phobia Institute felmérései szerint csak az Egyesült Államokban 17-21 millió embert érintve okozhat 800-900 milliós dolláros veszteséget.

Richard Wiseman, a Hertfordshire-i Egyetem kutatója 2003-ban készített felmérésében a résztvevők egynegyede vallotta be, hogy retteg ezen baljós naptól, míg a magasan kvalifikált alanyok 15 %-áról az is kiderült, hogy a tizenhármas számtól is retteg.

Ennek hagyományai messzire nyúlnak: mind a tizenhármas szám, mind a péntek a saját jogukon is balszerencsésnek számítottak már a korai időktől kezdve, de csak a huszadik században alakult ki és erősödött meg a „péntek 13” jelensége.

A péntek már az Újszövetségben is baljós napként tűnt fel, hiszen ezen a napon feszítették keresztre Krisztust. Geoffrey Chaucer 14. századi Canterbury meséiben szerencsétlen napként említi a hét ezen pontját, amely az újkor folyamán a népi babonában is egyre negatívabb színezetet kapott.

A tizenhármat megelőző tizenkettes szám az európai hagyomány fontos része, s már a görög mitológiában is feltűnt (Héraklész tizenkét munkája). Igazi jelentőségét viszont a kereszténységben nyerte el, az evangéliumok szerint Krisztusnak is tizenkét tanítványa volt, így a tizenkettes szám a középkori keresztény művészet kedvelt számjegye lett.

A tökéletes számot azonban a baljóslatú tizenhármas követi, amely a keresztény hagyományban szerencsétlennek számít, mert az utolsó vacsorán is tizenhárman vettek részt.

A tizenhármas a skandináv mitológiában is visszaköszön: Loki, a bajkeverő isten hívatlan tizenharmadikként vett részt egy olyan vacsorán a Valhallában, amely egy másik vendég tragikus halálával végződött.

A negatív értelmezés mára állandósult az európai kultúrában, számos épület kerüli a tizenhármast, például a BMW grandiózus müncheni székházában sincsen ilyen emelet.

A jelenség Magyarországon is megfigyelhető, így a Mercure Budapest Korona szállodában sincsen hasonló számú szoba. Számos jeles személyiség életét keserítette meg triszkaidekafóbia, azaz a tizenhármastól való páni félelem: ilyen kiemelkedő alkotó volt például Arnold Schönberg osztrák zeneszerző is.

Persze voltak, akik besokalltak: 1881-ben befolyásos New York-iak megalapították a Tizenhármas Klubot, azzal a céllal, hogy felszámolják a nyugati világot átszövő oktalan babonákat. Első találkozójukat 1883. január 13-án pénteken este 6 óra 13 perckor tartották.

Tizenhárman ültek le vacsorázni a tizenhármas szobában, a vacsora színhelyére egy létra alatt mentek be. Mind a tizenhárman túlélték. A következő harminc évben az egész Egyesült Államok területén elterjedtek a tizenhármas klubok, ezek mintegy négyszáz tagot számláltak, köztük öt amerikai elnökkel (Chester Arthur, Grover Cleveland, Benjamin Harrison, William McKinley, Theodore Roosevelt).

Minden igyekezetük ellenére péntek 13-a kultusza tovább nőtt, mindaddig, amíg a nyugati világ egyik legismertebb babonájává nem vált. Terjedésében fontos szerepet játszhatott, hogy a sajtó és a szórakoztatóipar meglátta a hiedelmekben rejlő kereseti lehetőséget, és péntek tizenharmadika a huszadik század első évtizedétől egyre többször került az újságok címlapjára.

Thomas Lawson 1907-ben jelentette meg könyvét, (Friday the Thirteenth) amelyben egy gonosz üzletember próbálta megsemmisíteni a tőzsdét a rettegett napon. A hatásos reklámkampánynak köszönhetően a babonára alapozó regény igazi bestseller lett, 28 ezer példányt adtak el az első héten, és később némafilm formájában is feldolgozták a könyvet.

Péntek 13 így mindmáig kedvelt téma maradt a szórakoztatóipar számára, amelyet számos olyan film címadása is mutat, mint például a nyolcvanas években megindított, mára már kultikussá vált Péntek 13 horrorsorozat is.


 
Szombattól már a Kálvin térig jár az M3-as metró PDF Nyomtatás E-mail
Írta: bkk.hu   
2022. május 11. szerda, 13:30

Befejeződött a Semmelweis Klinikák, a Corvin-negyed és a Kálvin tér metróállomások felújítása, ezért szombattól már a Kálvin térig jár az M3-as metró a vonal déli szakaszán. Május 14-től hétköznap napközben Kőbánya-Kispest és a Kálvin tér, valamint a Göncz Árpád városközpont és Újpest-központ között járnak a szerelvények, amelyek azonban a Nagyvárad téren nem állnak meg, csak áthaladnak. A Kálvin tér és Göncz Árpád városközpont között metrópótló buszokkal lehet utazni. Hétköznap esténként és hétvégén csak a Göncz Árpád városközpont és Újpest-központ között jár a metró. Ebben az időszakban a pótlóbuszok a Göncz Árpád városközpont és Kőbánya-Kispest között járnak. A metrópótlás idején hosszabb utazási idővel kell számolniuk azoknak, akik közúton, az északi városrészek felől, a Váci úton közelítik meg belvárost. Ezért a BKK mindenkit arra kér, hogy utazása előtt tájékozódjon, és ne megszokásból közlekedjen.

 

Május 14-én szombaton az utolsó szakaszához érkezik az M3-as metró közel öt éve tartó felújítása: átépítik és akadálymentesítik a Nagyvárad tér és Lehel tér állomásokat, valamint befejezik a Dózsa György út állomás utólagos akadálymentesítését is, ezért megváltozik az eddig megszokott közlekedési rend.

 

A legfontosabb változások az M3-as metró közlekedésben május 14-től:

  • Hétköznap napközben két szakaszon, Kőbánya-Kispest és a Kálvin tér, illetve a Göncz Árpád városközpont és Újpest-központ között jár a metró. A Kálvin tér és a Göncz Árpád városközpont között az M3-as, a Nyugati pályaudvar és a Göncz Árpád városközpont között az M3A metrópótló autóbusszal is lehet utazni.
  • Hétköznap esténként és hétvégén a Göncz Árpád városközpont és Újpest-központ között jár a metró. Kőbánya-Kispest és a Göncz Árpád városközpont között az M3-as pótlóbusszal lehet utazni.
  • A Nagyvárad téren az állomás felújítása miatt nem áll meg a metró, a Nagyvárad tér környéke a Népliget felől pótlóbusszal, a belváros felől közvetlenül a 2M villamossal közelíthető meg, valamint a Semmelweis Klinikák állomástól gyalog vagy MOL Bubival.
  • A metrópótlás miatt a városban a közúton közlekedőknek hosszabb utazási időre kell számítaniuk, különösen azoknak, akik az északi városrészek felől, a Váci úton közelítik meg belvárosi területeket.

 

 
Utolsó szakaszához érkezett az M3-s metró felújítása PDF Nyomtatás E-mail
Írta: bkk.hu   
2022. április 29. péntek, 09:37

Utolsó szakaszába lép május 14-én az M3-as metró felújítása: a szerelvények a déli szakaszon Kőbánya-Kispesttől a belvárost elérve a Kálvin térig járnak hétköznapokon, miután befejeződik a Semmelweis Klinikák, a Corvin-negyed és a Kálvin tér állomások rekonstrukciója. Ezzel egyidőben elkezdődik a Nagyvárad téri állomás átépítése, ezért ott a vonatok nem állnak meg. Az északi szakaszon is folytatódnak a munkák, ezért május 14-től, szombattól csak a Göncz Árpád városközpont és Újpest-központ között jár a metró. A kimaradó szakaszon a rendkívül sűrűn közlekedő metrópótló buszokkal, illetve alternatív járatokkal lehet utazni. Június 18-tól augusztus végéig csak a Göncz Árpád városközpont és Újpest-központ között közlekedik a metró, Kőbánya Kispest és Göncz Árpád városközpont között pótlóbusz jár. A metrópótlás miatt a városban a közúton közlekedőknek a megszokottnál nehezebb eljutási körülményekre kell számítaniuk. A BKK a következő időszakban folyamatosan és részletesen tájékoztatja fővárosban közlekedőket.

Az M3-as metró 2017 ősze óta tartó felújítása május közepén az utolsó szakaszához érkezik. Május 14-től, szombattól megváltozik az eddig megszokott közlekedési rend a vonalon: a déli szakaszon a szerelvények Kőbánya-Kispest felől már elérik a belvárost és a Kálvin térig közlekednek, az északi szakaszon viszont csak a Göncz Árpád városközpont és Újpest-központ között jár a metró. A Kálvin tér és a Göncz Árpád városközpont között pótlóbusszal lehet utazni.

 

A legfontosabb változások az M3-as metró közlekedésben május 14-től június 18-ig:

  • Május 16-tól, hétfőtől hétköznap napközben két szakaszon, Kőbánya-Kispest és a Kálvin tér, illetve a Göncz Árpád városközpont és Újpest-központ között jár a metró. A Kálvin tér és a Göncz Árpád városközpont között az M3-as, a Nyugati pályaudvar és a Göncz Árpád városközpont között az M3A metrópótló autóbusszal is lehet utazni.
  • Május 14-től, szombattól hétköznap esténként és hétvégén a Göncz Árpád városközpont és Újpest-központ között jár a metró. Kőbánya-Kispest és a Göncz Árpád városközpont között az M3-as pótlóbusszal lehet utazni.
  • A Nagyvárad téren az állomás felújítása miatt nem áll meg a metró, a tér környéke az M30-as pótlóbusszal érhető el.
  • A metrópótlás miatt a városban a közúton közlekedőknek nehezebb eljutási körülményekre kell számítaniuk, különösen azoknak, akik az északi városrészek felől, a Váci úton közelítik meg belvárosi területeket.
 


10. oldal / 196