Kispesti.hu
Apr 25

Véget ért a társadalmi egyeztetés, a BKK bemutatja az M3-as metró pótlásának forgalmi rendjét PDF Nyomtatás E-mail
Írta: bkk.hu   
2017. október 12. csütörtök, 07:08

 

 

2017. november elején elkezdődik az elkövetkező évek legnagyobb fővárosi közlekedési beruházása, az M3-as metró vonalának halaszthatatlan felújítása, amelynek első, várhatóan egy évig tartó ütemében az északi, Újpest-Központ és Lehel tér közötti szakaszt zárják le. A metró munkanapokon kora reggeltől estig csak Kőbánya-Kispest és a Lehel tér között közlekedik, a Lehel tértől Újpest felé pótlóbuszokkal lehet eljutni. Emellett a BKK bővíti a lezárt metrószakaszt elkerülő, közvetlenül a belváros vagy a többi metróvonal felé történő alternatív eljutási lehetőségek kínálatát. Esténként és hétvégenként a teljes M3-as vonalon pótlóbusz jár. A BKK szeptemberben társadalmi egyeztetésre bocsátotta a metrópótlásról készített mobilitási tervét, amelyre 1750 visszajelzés érkezett; ezek közül többet be is épített, az utasszámlálással alátámasztott tervek alapján készült, szakmai egyeztetéseket követően véglegesített metrópótlási rendbe. A BKK célja az volt, hogy a rendelkezésére álló eszközökkel mérsékelje az okozott kényelmetlenségeket, és az ideiglenes forgalmi rendet minden közlekedő érdekeit figyelembe véve alakítsa ki. Ennek ellenére az aktuálisan pótolt vonalszakaszokon – különösen a csúcsidőben – megnövekedik majd az eljutási idő, amely mind a közösségi közlekedést használók, mind az egyénileg, gépkocsival közlekedők türelmét kívánja. Ezért a BKK rövidesen külön aloldalt hoz létre, amelyen minden információ megtalálható lesz ahhoz, hogy utazásukat megtervezhessék akár a közösségi közlekedést használók, akár a gépkocsival, a kerékpárral közlekedők; emellett az oldal tájékoztatást ad majd az aktuális forgalmi változásokról és a rekonstrukció előrehaladásáról is.


2017 novemberében elkezdődik az M3-as metróvonal halaszthatatlan felújítása, amely több ütemben mintegy három évig tart majd. A metróvonal-felújítás célja, hogy elkészültével kényelmesebben, modern, megújult állomásokon és vonalon keresztül, felújított metrószerelvényeken utazhassanak.

A Budapesti Közlekedési Központ 2017 szeptemberében tartott társadalmi egyeztetést az elsőként felújítandó északi, Újpest-Központ és a Lehel tér közötti szakasz várhatóan egy évig tartó lezárásának idejére kialakított forgalmi rendről. A BKK megvizsgálta, hogy várhatóan miként rendeződik át a forgalom az érintett hálózaton és mindezek alapján lakótérségekre lebontva részletes mobilitási tervet dolgozott ki.

A több évig tartó felújítási munka előkészületeként október 15-én (vasárnap) az első járatindulástól reggel 8 óráig a teljes M3-as vonalon, valamint az október 28-29-i hétvége mindkét napján Újpest-Központ és a Deák Ferenc tér között pótlóbusz közlekedik majd. Ezzel kapcsolatban a BKK hamarosan részletesebb tájékoztatást ad.

Pótlóbusz és alternatív útvonalak Újpest és a Lehel tér között

Az Újpest-Központ és a Lehel tér közötti szakasz lezárása idején az M3-as metró munkanapokon a reggeli üzemkezdettől estig rövidített útvonalon, Kőbánya-Kispest és a Lehel tér között közlekedik. Esténként, valamint szombaton és vasárnap a metró helyett a teljes vonalon pótlóbusz jár majd.

Az Újpest-Központ és a Lehel tér közötti metrószakaszon kizárólag alacsonypadlós, klimatizált, csuklós metrópótló buszok közlekednek, amelyek a lezárt metróállomásokat érintik. Egyes pótlóbuszokkal – az Újpesti lakótelep jobb kiszolgálása érdekében – nem Újpest-Központig, hanem egészen az Árpád Üzletházig lehet utazni. A pótlóbuszok gyorsabb haladását, előnyben részesítését a teljes vonalon forgalomtechnikai módosítások – például buszsáv – segítik majd, továbbá egyes végállomáson és fontosabb csomópontokban esetleges torlódások, vagy járatsűrítési igények esetén forgalomba állítható tartalékbuszok is várakoznak majd. A pótlóbuszok a rendelkezésére álló közúti kapacitás maximális kihasználásával a csúcsidőben rendkívül gyakran, átlagosan 45 másodpercenként indulnak majd. Fontos tudni azonban, forgalmukra a városi felszíni közlekedés sajátosságai is hatással lesznek, azaz menetidejük a metróéhoz képest megnövekszik.

A fent leírtak miatt a belváros gyorsabb elérése érdekében az utasoknak érdemes lesz a BKK által ajánlott, forgalomtechnikai fejlesztésekkel és járatsűrítésekkel is vonzóbbá tett alternatív eljutási lehetőségeket, utazási irányokat választaniuk.

A BKK megerősíti az észak-pesti térségben a metró lezárt szakaszát elkerülő kötöttpályás közlekedési lehetőségeket: a 12-es villamos hétköznap 12B jelzéssel a Lehel térig meghosszabbítva, háromkocsis szerelvényekkel közlekedik majd. A 14-es villamos a szokásosnál sűrűbben és hétvégén is nagyobb befogadóképességű szerelvényekkel jár. A villamosok menetideje pedig – lámpaprogramja áthangolásának köszönhetően – két perccel csökken majd a Lehel tér és Újpest-Központ közötti szakaszon. Mindennek köszönhetően Észak-Pest felől a 12-14-es villamosvonalon csúcsidőben 3-4 perces közös járatsűrűséget kínálva jelentősen javul a belvárosba vezető utazás ideje.

  • Szintén az újpesti és angyalföldi térség belvárosi utazási kapcsolatát javítja a Keleti pályaudvarig közlekedő, ezáltal az M1-es, M2-es és az M4-es metróra is közvetlen átszállási lehetőséget nyújtó 20E és a 30-as járatcsalád gyakoribb, 5 helyett 3-4 percenkénti indulása.
  • Az Óbuda felől a belvárosba utazók számára kieső Árpád hídi metrókapcsolatot a 34-es és a 106-os busz pótolja: mindkét buszjárat útvonalát a Lehel térig hosszabbítják meg. A III. kerület Vörösvári úti, Bécsi úti környékéről a 19-es és a 41-es villamosjárattal a budai fonódó villamoshálózaton, a kerületi északi feléből, illetve a Szentlélek tér vonzáskörzetéből a H5-ös HÉV-vel, arról az M2-es metróra átszállva is megközelíthetik a belvárost.
  • Rákospalota és Újpalota felől is sűrűbb követéssel közlekedik majd az 5-ös, illetve a 7E busz.

Mind a metrópótló busszal közlekedőknek, mind az alternatív útirányt választóknak hosszabb, 10-15 perccel megnövekedő utazási időre kell számítaniuk.

A felsorolt fontosabb változásokról a BKK minden rendelkezésre álló tájékoztatási felületen – többek között a külön erre a célra létrehozott aloldalon, helyszíni utastájékoztatással, hangosbemondásokkal, a médián keresztüli és szórólapos tájékoztatással – felhívja majd a figyelmet, hogy a szükséges információk minden érintetthez eljussanak. A tervezett forgalmi rendről a BKK szakmai egyeztetéseket folytatott az elővárosi közlekedés ellátásáért felelős Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal is.

A BKK fontosnak tartja, hogy minden lehetséges eszközzel támogassa a metrópótlásban érintett térségek mobilitását, ezáltal a kerékpározásra is fontos szerep hárul. Azokat, akik biciklire ülnek, célzott helyi forgalomtechnikai beavatkozások segítik majd, hogy céljukat minél jobb körülmények között közelíthessék meg. Jelenleg is tartanak egyeztetések a Magyar Kerékpárosklubbal az infrastruktúra további fejlesztéséről, hogy a kijelölt biciklis útvonalak a kerékpárosok számára vonzóbb, versenyképesebb alternatívát jelentsenek. A BKK vizsgálja a MOL Bubi közbringarendszer bővítésére vonatkozó lehetőségeket is.